Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania)
#1
Witam ponownie.

Tutaj opisałem wykonanie prostego wycinanego monogramu. Teraz ponownie zrobię taki sam monogram, z tego samego materiału (blaszka mosiężna 0,8mm), ale dodatkowo, przed wycięciem, wygraweruję go.

W miarę poprawne wygrawerowanie takiego wzoru wymaga znacznie większego przygotowania niż samo wycięcie, ale, moim zdaniem, warto rozważyć poznanie tej techniki.

Na razie o grawerowaniu bardzo ogólnie, jeśli będą chętni, to pomyslę o poradniku z opisem przygotowania narzędzi, i techniki grawerowania.

Mam już gotowy projekt. Zacznę od wygrawerowania całości na powierzchni blaszki, a więc muszę przenieść na nią wzór. Tradycyjnie robi się to przerysowując go przez kalkę maszynową na powierzchnię blachy pomalowaną plakatówką. Nie cierpię tej metody. Plakatówka się albo wyciera, albo kruszy, przerysowywanie przez dwie warstwy papieru też nie jest dokładne. Pamiętam, że później zrezygnowałem z kalki. Zamiast niej, zaczerniałem miękkim ołówkiem (6B) odwrotną stronę kartki z wzorem. Teraz, o ile jest to możliwe, naklejam wzór na powierzchnię do grawerowania, i punktuję rysikiem dokładnie po krawędzi. Po odklejeniu wzoru wystarczy połączyć kropki, jak w przedszkolu.

   
Tutaj punktuję. Powierzchnia musi być dokładnie oszlifowana, żeby później móc łatwo wypatrzeć punkty. Papier jest przytwierdzony tylko taśmą bezbarwną.

   
A tutaj łączę kropki. W razie wątpliwości porównuję z wzorem.

   

   
Dwa zdjęcia z grawerowania. Blaszkę przytwierdziłem na lak do poręcznej deseczki. Widać też podstawowe narzędzie do tego typu prac, czyli rylec fasetowy.

   
Tutaj już po wszystkim. Blaszkę delikatnie przeszlifowałem drobnym papierem ściernym. Dodatkowo natarłem węglem drzewnym - dzięki większemu kontrastowi łatwiej zauważyć miejsca wymagające poprawki.

Na ostatnim zdjęciu widać też dwa "wyjazdy", zwane też "jechaczami", lub "chorągiewkami". Jest to typowy problem ręcznej obróbki skrawaniem. Są na to sposoby.

   
Niechciane kreski staram się jak najbardziej "rozciągnąć" - szlifując miejscowo papierem ściernym, i stalką polerską. Za pomocą cyrkla zaznaczam położenie "wyjazdów" z drugiej strony blachy. na równym kowadełku wyklepuję młotkiem i puncynem. Sprawdzam, poprawiam itd. Na koniec od strony grawerunku szlifuję papierem ściernym na pilniku, żeby odzyskać powierzchnię. Niestety na odwrocie pozostają ślady wyklepywania.

   
Po ponownym naklejeniu na deseczkę, czas zrobić zaplanowane kreskowanie litery "K". Nie mam rylca grzebieniowego, więc dokładnie rozrysowuję kreskowanie.

   
Oto całe grawerowanie. Większość linii leży na obrysie monogramu. Ale wytnę go tak, żeby coś z tego zostało na krawędziach.

Wycinanie, opiłowywanie, i wykończenie zostało już opisane poprzednio. Tutaj jest tylko ta różnica, że wycinałem wzdłuż wygrawerowanej linii, i nie wycinałem pionowo, tylko z lekkim bocznym pochyleniem piłki - takie pochylone ścianki wyglądają bardziej okazale, chociaż przy tak cienkiej blaszce efekt jest niewielki.

   
Tutaj można porównać tyły obydwu monogramów.

   
A tak wyglądają z właściwej strony.

Wciąż nie są zaoksydowane.

I to na razie wszystko.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania) - przez krzywy - 12-13-2009, 12:31 AM
RE: Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania) - przez Ewa - 12-13-2009, 06:34 PM
RE: Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania) - przez no_sense - 12-26-2012, 06:42 PM
RE: Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania) - przez no_sense - 01-26-2013, 09:45 PM
RE: Monogram grawerowany i wycinany (opis wykonania) - przez Bonyy - 02-04-2013, 02:54 AM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości